Terugblik op 2022

BRAVIS

In een kort overzicht passeren de onderwerpen de revue, waaraan de Cliëntenraad in het verslagjaar bijzondere aandacht heeft besteed. Tevens wordt vermeld welke adviezen de Raad heeft uitgebracht en worden de werkzaamheden van de commissies op hoofdlijnen genoemd. 

Toetsing werkplan

Gedurende het jaar is een aantal keren teruggeblikt op het werkplan 2022 in die zin dat is getoetst of voldoende aandacht is besteed aan in het werkplan verwoorde prioriteiten. In algemene zin kan deze vraag bevestigend worden beantwoord.

COVID-19

Ook in het jaar 2022 heeft COVID een, gelukkig afnemende, rol binnen de organisatie gespeeld. Gedurende het jaar is de Cliëntenraad van de situatie op de hoogte gehouden. Met respect en waardering heeft de Cliëntenraad gevolgd hoe binnen de organisatie op de situatie is ingespeeld, zódanig dat het ziekenhuis in al zijn facetten kon blijven functioneren. Wij hebben buitengewoon veel waardering voor de tomeloze inzet van bestuurders, medisch specialisten, verpleegkundigen, vrijwilligers en alle andere medewerkers van Bravis gedurende zo’n lange tijd. 

Toepassing Patiënt Effect Rapportage (PER)

In 2018 is op initiatief van de Cliëntenraad en in goed overleg met de Raad van Bestuur een instrument ontwikkeld: de Patiënt Effect Rapportage (PER). Doel is door de inzet van dit instrument te bevorderen dat bij de voorbereiding van nieuwe initiatieven in de vorm van organisatieveranderingen, verandering van werkwijzen of het ontwikkelen van nieuwe beleid vanuit de organisatie, vooraf gestructureerd nagedacht wordt over de gevolgen voor de patiënt en dat daarvan een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving wordt gemaakt. De Cliëntenraad wordt hiermee in staat gesteld situaties beter te beoordelen en daarover gerichter te adviseren. Gedurende het verslagjaar is het toepassen van de PER gedetailleerd geëvalueerd. Geconcludeerd is dat de PER op correcte wijze wordt toegepast.

Voorbereiden nieuwe hoofdlocatie

Binnen Bravis is in 2022 veel aandacht besteed aan het voorbereiden van de realisatie van een nieuw ziekenhuis en ook de herijking van voorzieningen als poliklinieken en Bravispunten. Bovendien is waar nodig aandacht besteed aan het intensiveren van regionale samenwerking op het gebied van zorg en welzijn.

Voor dit alles zijn twee stuurgroepen actief: de stuurgroep Zorgvernieuwing en de stuurgroep Bouw. De rol van deze stuurgroepen is in 2022 iets veranderd. Waar zij voorheen de beleidslijnen voor het project hebben uitgezet is dit in 2022 overgegaan in het aansturen en coördineren van de onderliggende (werk)groepen. De Cliëntenraad heeft in overleg met Bravis en Zorgbelang Brabant | Zeeland, waarvan een medewerkster de Cliëntenraad heeft vertegenwoordigd, besloten daarom niet meer direct in de stuurgroepen te participeren. Hiermee is de rol van Zorgbelang in de stuurgroepen beëindigd. De benodigde informatie over de processen bereikt de Cliëntenraad direct vanuit de (werk)groepen De Cliëntenraad heeft besloten om een keuze te maken uit de tientallen processen in het bouw- en zorgvernieuwingsproject die de Cliëntenraad gaat volgen. Dit om de werklast te beheersen en omdat niet alle processen voor de patiënt, en dus voor de Cliëntenraad, van even groot belang zijn. Leidend hierbij zal zijn of bij een proces een PER noodzakelijk of mogelijk is. Dit geeft aan of er een direct patiëntbelang aanwezig is. Waar nodig kan de Cliëntenraad bij de beoordeling van processen alsnog de hulp van Zorgbelang inroepen. De inzet van de functionaris van Zorgbelang Brabant | Zeeland gebeurt dus ook dan in opdracht van de Cliëntenraad en wordt gefaciliteerd door Bravis.

Uitgebrachte adviezen 2022

De kerntaak van de Cliëntenraad is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van cliënten. Om uitvoering aan deze taak te geven brengt de Cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Raad van Bestuur over aangelegenheden die consequenties voor de patiënt/cliënt van het ziekenhuis hebben of kunnen hebben. Hierna zijn de adviezen vermeld die in 2022 zijn uitgebracht.  

Gevraagde adviezen

  • Besluit planning en fasering nieuwbouw Bravis  
  • Begroting 2022  
  • Voorgenomen besluit Programma van eisen nieuwbouwprogramma Bravis  

Ongevraagde adviezen

  • Beleid dossierinzage onderzoek  
  • Kaderbrief 2023 11 I Jaarverslag Cliëntenraad Bravis ziekenhuis 2022  

Besproken onderwerpen

Naast adviesaanvragen kwamen in de Cliëntenraad ook andere bespreekonderwerpen aan de orde. Hierna zijn de belangrijkste onderwerpen vermeld die in 2022 aan de orde zijn geweest. Voorbereid, besproken en vastgesteld zijn:  

  • het Instellingsbesluit en de medezeggenschapsregeling voor MSB’s/ZBC  
  • het Huishoudelijk Reglement Cliëntenraad  
  • het voorstel voor invulling van het contact tussen Cliëntenraad en Raad van Toezicht  
  • het voorstel vrijwilligersregeling Cliëntenraad  
  • het Informatie- en communicatieprotocol voor de Cliëntenraad  

En verder is een reactie uitgegaan aan de Raad van Bestuur naar aanleiding van de Kaderbrief 2023, zijn er diverse voor- en toelichtingen geweest in het kader van de zorgvernieuwing en de aanloop naar de nieuwbouw waaraan de Cliëntenraad heeft deelgenomen.  

Bezoeken

De Cliëntenraad heeft een bezoek gebracht aan de Centrale Sterilisatie Afdeling en aan het Bariatrisch Centrum